LEGO

Музичний LEGOграй
Конструктор LEGO має цікаву історію виникнення.
Датський тесляр Оле Кірк Крістіансен (Ole Kirk Christiansen) близько 70 років тому заснував компанію з виробництва дерев’яних кубиків. Компанію назвав словом «LEGO», з’єднавши два датських слова «leg» і «godt» — «грати» і «добре». З 1947 року кубики стали робити пластмасовими, а з часом — доповнили штирями, щоб можна було з’єднувати їх між собою. Відтак компанія налагодила виробництво багатьох тематичних наборів конструкторів. 
Цікаві факти:
 • зірку сузір’я Малої Ведмедиці названо LEGO;
• в Італії поставили оперу про діяльність компанії LEGO;
• американський журнал «Fortune» назвав цеглинку LEGO «іграшкою ХХ століття».

Ігрові вправи з LEGO для розвитку музичних здібностей
Чарівні сходинки
Мета: навчати дітей визначати висоту звука та напрямок руху мелодії, виконувати завдання за алгоритмом.
Cловник: вгору, вниз, високий звук, низький звук.
Вік: 5-7 років.
Обладнання: LEGO-сходинки з різноколірних цеглинок, LEGO-чоловічки.
Хід: Музичний керівник грає мелодію, діти слухають її, потім за допомогою LEGO-чоловічків відображають напрямок її руху — чоловічок «іде» сходинками вгору, вниз.

Веселка настрою
Мета: навчати дітей визначати настрій музичного твору — передавати його за допомогою різноколірних цеглинок LEGO.
Словник: веселий, сумний, спокійний; жовтий, блакитний, коричневий.
Вік: 5-7 років.
Обладнання: жовта, блакитна, коричнева цеглинки LEGO для кожної дитини. Хід: Музичний керівник проводить з дітьми бесіду про те, який буває настрій; чи можна передати настрій за допомогою цеглинок LEGO; яким кольором можна передати веселий, спокійний, сумний настрій? Діти слухають музику та визначають, цеглинкою якого кольору можна позначити її настрій.
Наприклад, жовта цеглинка може відображати веселий настрій, блакитна — спокійний, коричнева — сумний.



Перешкоди
Мета: навчати дітей змінювати рух за орієнтирами, відтворювати в рухах характер музики, розвивати уяву, музичну пам’ять, спостережливість.
Словник: рухи під музику.
Обладнання: деталі конструктора LEGO DUPLO.
Вік: 4-6 років.
Хід: По залі розкладені «перешкоди» — деталі конструктора LEGO DUPLO. Музичний керівник розповідає дітям, як слід рухатися, оминаючи їх. Діти під музичний супровід долають «перешкоди».
Музичний керівник:
Сині цеглинки — вище колінка,
«Пеньочки» знаходимо — «змійкою» обходимо!
«Калюжі» переступаємо
Та й на «колоди» не наступаємо!

Малюємо музику
 Мета: навчати дітей передавати своє розуміння музики через композиції, втілені за допомогою конструктора; навчати усвідомлено сприймати форму музичного твору, його жанрову належність; виховувати естетичні почуття і слухацьку культуру.
Словник: настрій музики, засоби музичної виразності
Обладнання: конструктор LEGO.
Вік: 5-6 років.
Хід: Музичний керівник пропонує дітям уважно послухати музичний твір, проаналізувати його настрій. Запитує, які засоби музичної виразності використав композитор? Звертає увагу дітей на форму музичного твору. Пропонує дітям перетворитися на справжніх художників, але малювати не фарбами та пензлями, а за допомогою конструктора LEGO. Діти під час повторного звучання музичного твору на пластинах «малюють» конструкто- ром настрій музики. Створені «картини» музичний керівник пропонує розмістити в «картинній галереї» для загального огляду.
Музичний керівник:
Гарно ви втілили власні ідеї,
Місце картинам таким лиш в музеї,
То ж в галерею мистецтв на гостини
Запрошую вас роздивитись картини.
Діти розглядають усі «картини» при повторному звучанні твору та висловлюють своє враження від побаченого.



Слово називай — цеглинку забирай
Мета: навчати дітей описувати характер мелодії, будувати башту. Підвести до розуміння зв’язку: що більше слів-ознак музичного твору, то більше цеглинок — то вище башта — то ліпше відчуття мелодії.
Словник: характер мелодії.
Обладнання: цеглинки LEGO.
Вік: 4-6 років.
Хід: У грі беруть участь 6-8 дітей. Музичний керівник пропонує дітям уважно послухати музику. Після цього звертається до дітей із запитаннями. 
Музичний керівник:
А зараз скажіть мені враження ваші,
А з вражень почутих збудуємо башти.
Що ви у музиці почули?
Як ви музику відчули?
Діти по черзі називають слова-ознаки, які характеризують музичний твір, і за кожну відповідь отримують по цеглинці. Одне слово — одна цеглинка. Що більше слів називає дитина, то більше цеглинок отримує. З отриманих цеглинок діти збирають башти, виставляють їх від низької до високої, потім збирають всі башти в одну. Педагог наголошує: оскільки башта вийшла дуже високою, це означає, що музика викликає в людини багато вражень.

Рух мелодії
Мета: навчати дітей уважно слухати музичний твір, описувати рух мелодії та викладати його за допомогою конструктора LEGO; розвивати уміння сприймати музику.
Словник: рух мелодії, вгору, вниз.
Обладнання: цеглинки LEGO, платформа.
Вік: 5-6 років.
Хід: У грі беруть участь 8-10 дітей. Музичний керівник пропонує дітям уважно послухати музику, звернути увагу на рух мелодії (вгору або вниз). Відтак діти повторно слухають музичний твір та відтворюють рух його мелодії на пластині за допомогою «малюнка» з LEGO-цеглинoк.

Ритмічний рисунок
Мета: навчати дітей за схемою з деталей конструктора LEGO впізнавати та відтворювати ритмічний рисунок мелодії, розвивати вміння сприймати музику. Словник: довгі звуки, короткі звуки, ритм.
Обладнання: схеми ритмічних рисунків з цеглинок LEGO.
Вік: 5-6 років.
Хід: У грі беруть участь 8-10 дітей. Музичний керівник звертає увагу дітей, що цеглинки розміром 2 × 4 позначають довгі звуки, які ми називаємо «та», а цеглинки розміром 2 × 2 — короткі звуки, які називаємо «ті». Показує на пластині викладену схему ритмічного рисунка, пропонує дітям відтворити його та згадати, яку пісню нагадує цей ритмічний рисунок. Гра повторюється кілька разів.
Ускладнення: дитина викладає вигаданий ритмічний рисунок, пропонує іншим проплескати чи відстукати його.

Відгадай-но рух
Мета: навчати змінювати рухи тіла відповідно до схем, викладених за допомогою деталей конструктора LEGO, розвивати координацію рухів, уміння орієнтуватися у просторі.
Словник: рухи тіла, увага.
Обладнання: схеми-моделі з цеглинок LEGO.
Музичний матеріал: вправа «Дрібний крок», українська народна мелодія; вправа «Крок з підскоком», музика Віктора Косенка; вправа «Галоп», музика Франца Шуберта (Franz Schubert).
Вік: 5-6 років.
Хід: Музичний керівник показує дітям пластини, де за допомогою LEGO-цеглинок різного розміру та форми викладена певна схема. Пояснює, що маленькі цеглинки розміром 2 × 2, розміщені з найменшими проміжками одна від одної, позначають дрібний крок, цеглинки із заокругленням — крок з підскоком, цеглинки розміром 2 × 4, розміщені на великій відстані одна від одної, — боковий галоп. Змінюючи розміщення пластин у схемі, педагог спонукає дітей змінювати рухи.
 Музичний керівник:
Маю декілька пластинок
З візерунками з цеглинок.
Візерунки «прочитайте» —
Рух за «текстом» починайте. 

Знайди свою пару
Мета: вправляти дітей у координації рухів, бігу під музичний супровід, умінні виконувати правила гри; розвивати довільну увагу, зосередженість, комунікативні навички.
Словник: однакові деталі.
Обладнання: цеглинки LEGO різного кольору та форми — по дві кожної.
 Вік: 4-6 років.
Хід: Музичний керівник запрошує дітей стати кружка, роздає кожній дитині по цеглинці LEGO різного кольору та форми. Пропонує дітям розбігтися з цеглинками в руках по кімнаті під музичний супровід. Коли музика перестане звучати, діти мають відшукати свою пару: дитину з такою самою цеглинкою. Пари, які «знайшлися», мають крокувати по колу.
Ускладнення: роздавати дітям не лише цеглинки, а й інші деталі конструктора LEGO, діти за тим же принципом мають відшукати свою пару.

Діагностичні ігри з LEGO для дітей
СЛУХАННЯ
На гостини до колобка.  Розрізнення музики за темпом
Мета: виявити вміння дітей визначати та називати темп музики.
Обладнання: цеглинки LEGO різних кольорів: жовтого, розміром 2 × 2 (колобок), коричневого, розміром 2 × 4 (ведмідь), білого, розміром 2 × 2 (зайчик), помаранчевого, розміром 2 × 4 (лисичка).
Музичний репертуар: музичні твори з різними темпами.
Методика проведення гри: Педагог розповідає дітям, що до колобка (жовта цеглинка) мають завітати гості, а хто саме — колобок не знає. Потрібно послухати музичний твір і визначити, хто «йде» — ведмідь, зайчик чи лисичка (повільний, швидкий чи помірний темп). Знайти цеглинку відповідного кольору і з’єднати її з жовтою.

Музична веселка.   Розрізнення музики за характером
Мета: виявити знання дітей про різний характер музики — веселий, сумний, урочистий.
Обладнання: цеглинки LEGO жовтого, синього та червоного кольорів. Методика проведення гри: Педагог пояснює дітям, що колір цеглинки може відповідати певному звучанню музики: червоний — урочистому звучанню, жовтий — веселому, а синій — сумному. Діти уважно слухають музику, а потім визначають, як чергувалися настрої в музиці — будують з відповідних кольорових цеглинок башти.

Шумовий оркестр. Розрізнення музики за динамікою
Мета: виявити вміння дітей визначати динаміку музики — голосна, тиха, помірно голосна, помірно тиха.
Обладнання: мішечки (коробочки) з різними деталями конструктора LEGO. Методика проведення гри: Педагог пропонує дітям послухати різні музичні фрагменти і визначити їх динаміку. Потім — послухати, як «звучать» мішечки та коробочки з деталями конструктора. Якщо струснути паперову коробочку, металеву коробочку, мішечок із тканини — звуки будуть різної гучності. Після цього діти знову слухають музичні фрагменти і обирають мішечок або коробочку, яка «відповідає» звучанню прослуханого фрагмента, та шумлять нею.

Башточки.  Розрізнення висоти звука
Мета: визначити вміння дітей розрізняти контрастні звучання.
Обладнання: башточки великого, середнього та маленького розмірів.
Методика проведення гри: Музичний керівник грає на інструменті фрагменти творів в різних регістрах. Діти мають розмістити на пластині башточки відповідного розміру: високий регістр — висока башта, середній регістр — середня башта, низький регістр — низька башта.

ПОНЯТТЯ ПРО СТРУКТУРУ МУЗИЧНОГО ТВОРУ
Намисто збирай — пісню складай
Мета: виявити знання дітей про структуру музичного твору, вміння виділяти вступ та закінчення твору, визначати кількість частин твору.
Обладнання: цеглинки LEGO різного кольору за кількістю частин у музичному творі.
Методика проведення гри: Музичний керівник виконує твір та пропонує дітям визначити частини твору і створити «намисто». Колір цеглинок, які позначають частини твору, можна обрати за бажанням. Звучить музика — діти, стежачи за зміною частин музичного твору, позначають кожну з них іншою цеглинкою. Поступово утворюється «намисто» з деталей конструктора.

СПІВИ
Пісенний мішечок
Мета: виявити здібності дітей до імпровізації під час співу, до звуконаслідування.
Обладнання: непрозорий мішечок з цеглинками LEGO різного кольору. Методика проведення гри: Педагог пропонує дітям з «пісенного мішечка» дістати цеглинку. Кожна дитина отримує цеглинку певного кольору. Відповідно до кольору цеглинки дитина добирає слово.
Наприклад: синя цеглинка — краплинка, жовта — кульбабка, зелена — жабка. Педагог співає початок музичної фрази, а дитина має продовжити і закінчити її, уявивши, що співає від імені обраного персонажа.

МУЗИЧНО-РИТМІЧНІ РУХИ
Музичні схеми
Мета: виявити музично-ритмічні здібності дітей.
Обладнання: пластини з цеглинками різного кольору, розташованими у певному порядку — схеми музичних фраз. Цеглинки розміром 2 × 4 — довгі звуки, цеглинки розміром 2 × 2 — короткі звуки.
Методика проведення гри: Музичний керівник показує дітям схеми ритмічних рисунків, викладених за допомогою цеглинок конструктора. Діти мають відтворити ці ритмічні рисунки оплесками або співом складів «ті» й «та».
ВИКОНАННЯ ТАНЦЮВАЛЬНИХ РУХІВ
Танцювальний «капелюшок»
Мета: визначити вміння дітей виконувати танцювальні рухи: крок польки, змінний крок, приставний крок із присіданням, приставний крок із притупуванням, боковий галоп тощо.
Обладнання: цеглинки LEGO.
Методика проведення гри: Діти стоять кружка і передають із рук в руки цеглинку під музику зі словами:
Ось цеглинку ти тримай,
Іншим дітям передай.
До кого вона прийде,
Той танок і заведе!
На закінчення музики дитина, в руках якої опинилася цеглинка, виходить на середину кола та під музичний супровід виконує відомі їй танцювальні рухи.

Немає коментарів:

Дописати коментар